nedeľa 27. marca 2016

Ukazovateľ spôsobilosti procesov



Proces je spôsobilý, ak bol jeho rozptyl minimalizovaný tak, že spĺňa požiadavky zákazníka. Na zlepšenie procesu je potreba ho navyše stabilizovať. Proces je stabilný, ak sa nemení jeho priemer ani priemerná odchýlka. Ak je proces stabilný, dá sa predpovedať jeho výkonnosť. Treba si však uvedomiť, že ak je proces stabilný, nemusí byť spôsobilý a naopak (obr.1).

Na zlepšenie výkonnosti procesu je nutné najprv tento proces analyzovať a spoznať, to znamená merať kľúčové ukazovatele. Meranie je podstata úspechu metodológie Six Sigma. Nie je možné zlepšiť kvalitu bez náležitého merania.

  1. V prvej fáze zlepšovania procesu je potrebné proces stabilizovať. Inými slovami z procesu sa najskôr odstraňujú všetky mimoriadne príčiny zapríčiňujúce pohyb stredu procesu (stabilizácia procesu).
  2. V druhej fáze sa znižuje rozptyl procesu, tým že sa identifikujú a minimalizujú bežné príčiny ovplyvňujúce rozptyl procesu (spôsobilosť procesu).

Spôsobilosť procesu (obr. 2) je ukazovateľom kvality procesu a jeho výstupov. 6 Sigma je ukazovateľom spôsobilosti procesov.



Obr. 1: Rozhodovací diagram stabilnosti a spôsobilosti procesu



Obr. 2: Spôsobilosť procesu


Pojem kvalita sa ťažko definuje, pretože je to abstraktný pojem. Požaduje trvalé a dynamické prispôsobovanie výrobkov a služieb, aby spĺňali prípadne prekročili očakávanie zákazníka (interného aj externého). V metodológii Six Sigma sa však kvalita musí merať, aby bolo možné určiť terajšiu kvalitu procesu a stanoviť cieľ kam až je potrebné proces zlepšiť.

Na hodnotenie kvality procesu sa najčastejšie používajú ukazovatele Cp a Cpk. Cp hovorí o tom aký by proces mohol byť a Cpk aký proces je. Okrem kvalitatívnych kritérií (sú priamo prepojené na sigma úroveň a DPMO) tieto dva ukazovatele hovoria aj o spôsobilosti procesu.

Na hodnotenie kvality sa používa škála hodnôt sigma (obr.3). Ak má proces výkonnosť 6 sigma tak proces je na 99,9997% bezchybný, alebo vyjadrené inými slovami, z milióna príležitostí chyba nastane v 3,4 prípadoch. V praxi to znamená, že ak napríklad 500 000 krát zapíname počítač pri 99% úspešnosti sa 5 000 krát nespustí správne, pri úrovni kvality 6 sigma je to menej ako 2 krát.


Cpk, Cp


Cp - odhad schopnosti procesu vytvárať požadovaný výstup pokiaľ bol vycentrovaný.

Výpočet CP:



Kde USL a LSL je horná a dolná predpísaná tolerancia
σ - Smerodajná odchýlka

CPK - je process capability index, je to vlastne spôsobilosť prosesu, ktorý nám hovorí o tom ako je proces schopný vytvárať výstupy v požadovanom tolerančnom poli. Na rozdiel od CP zohľadňuje aj polohu vzhľadom k priemernej hodnote a tolerančným hraniciam.

Výpočet CPK:




Kde USL a LSL je horná a dolná predpísaná tolerancia
σ - Smerodajná odchýlka
μ - stredná hodnota sledovaného znaku




Obr. 3: Rozdiel medzi CPK a CP 





Príklad výpočtu Cp a Cpk 

Nominálna hodnota merania je 32,8 mm, horné a dolné tolerancie sú 33 um a 32,6 mm (tolerancia +/- 0,2 mm)


Obr. 4: Run chart merania priemeru


Výpočet smerodajnej odchýlky σ:





xi - jprvok merania
xm (x1) - hodnota merania
N- počet meraní
i - sumačný index




Výpočet Cp procesu:




Výpočet Cpk procesu:






Obr. 3: Úroveň kvality podľa hodnôt Sigma


Ak by sme sledovali ekonomickú účinnosť z hľadiska chybných výstupov tj. výrobkov, služieb, zistili by sme, že s rastúcim počtom chýb sa zvyšujú náklady na kvalitu a znižuje sa čistý príjem z predaja výrobkov alebo služieb. Aký je vzťah medzi počtom chýb a nákladmi podniku prezentuje tab.4.



Obr. 4: Základné informácie o úrovni six sigma, počte chýb a nákladov na kvalitu.


Náklady na kvalitu predstavujú veľmi dôležitý ukazovateľ, pretože ak sa ich úroveň vo firme zvyšuje, znamená to vznik tzv. stratených nákladov, ktoré sa prejavujú najmä v chybovosti procesov, v zlom vývoji produktov, vznikajú náklady na opravy produktov, straty spojené s dodávkou chybných materiálov, náklady na dopravu, kontroly, vybavovanie reklamácií, náklady na záručné opravy, penále, náklady na straty priazne zákazníka, náklady na dodatočné merania, náklady spojené s oneskoreným uvedením produktu na trh, stratený obrat, náklady na právne spory apod. Vznik týchto nákladov negatívne ovplyvňuje celkový výsledok hospodárenia firmy a to ovplyvňuje aj jej postavenie na trhu a konkurencieschopnosť. Preto základnou a prvoradou otázkou každej firmy je zamyslieť sa nad tým: Aká je kvalita firemných produktov a procesov.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára