sobota 26. marca 2016

Proaktívny manažment



Byť proaktívny znamená myslieť dopredu, v očakávaní budúcich zmien či problémov. To znamená pokrytie svojej základne tak, aby zahŕňala všetky možné scenáre. Proaktívny mysliteľ má v mysli vždy niekoľko nepredvídaných skutočnosti, vidí pravdepodobnosť krízy skôr, ako nastane. 

Proaktívne myslenie v manažmente zmamená reagovať dopredu, preventívne ešte predtým ako sa niečo stane (ako sú problémy, trhy, trendy, požiadavky zákazníkov a plánovať zmeny alebo krízy).

Rozhodnutie manažérov nemusí vždy fungovať tak, ako sa plánovalo, preto by mali byť pripravení prevziať zodpovednosť za svoje činy v dôsledku svojho proaktívneho rozhodovania.

Štýl riadenia


Základom proaktívneho riadenia je otvorenosť, pútavý spôsob riadenia, ktorý zahŕňa zhromažďovanie informácií zo všetkých oddelení alebo manažérov pred rozhodnutím. Byť proaktívnym tiež vytvára silné vzdelávacie prostredie pre zamestnancov.

Zameranie


Proaktívne riadenie sa zameriava na poškodené až zrútené systémy a procesy, hľadanie chýb a problémov pred tým, než budú mimo kontrolu.

Tímová práca


Za účelom dosiahnutia veľkých úloh, a procesných zmien sa proaktívni manažéri spájajú s ostatnými manažérmi a zamestnancami na dokončenie týchto úloh. Proaktívni manažéri sa snažia pracovať prostredníctvom ľudí, nie pre ľudí.

Stanovenie cieľa


Stanovenie cieľa je dôležitou súčasťou proaktívneho riadenia. Ciele poskytujú silné zacielenie na členov tímu pri plnení úloh, ktoré zároveň poskytujú stimuly k zamestnancom, čo môže pomôcť proaktívnym manažérom dosiahnuť ich ciele.

Techniky proaktívneho riadenia


Plánovanie do budúcnosti pre krátkodobé a dlhodobé zmeny je hlavnou funkciou proaktívneho riadenia. Na dosiahnutie tohto cieľa, musí top manažment pracovať v spolupráci s ostatnými oddeleniami. To zahŕňa financie, marketing, technické a oddelenia ľudských zdrojov. Znamená to tiež, že vykonávanie kontinuálnych vzdelávacích seminárov zaisťujú zamestnanci a sú vybavené tak, aby sa vysporiadali so zmenou, keď nastane.

Spätná väzba

Spätná väzba je dôležitou súčasťou proaktívneho manažmentu, pretože pomáha identifikovať problémy v procese riadenia. Proaktívni manažéri používajú spätnú väzbu, aby sa naučili nové spôsoby, ako vykonávať úlohy efektívnejšie.

Atmosféra pracoviska


Proaktívny manažment poskytuje zamestnancovi posilnenie a stotožnenie sa. Priebežné vzdelávanie a školenie s kanálmi od kreatívneho myslenia k odvráteniu dlhodobých problémov vedú k štíhlemu a proaktívnemu mysleniu. Všetci organizační pracovníci sú do tohto procesu zapojení. Naproti tomu, pracoviská charakterizované reaktívnym vedením sú autoritatívne. Chýba tam stotožnenie sa zamestnancov, pretože zamestnanci nemôžu dávať návrhy.


Proaktívny podnik 

Otázka znie, ako môže podnik predvídať budúce udalosti a byť pripravený na to, keď iné podniky to neurobia? Čo robia?

  1. Plánujú krátkodobo a dlhodobo, sledujú trendy a prognózujú.
  2. Úzko spolupracujú s technickými a marketingovými pracovníkmi pre stanovenie príležitosti, ktoré sa môžu naskytnúť.
  3. Podporujú inovácie.
  4. Predbežne testujú trhy.
  5. Robia ankety.
  6. Počítajú riziká.

Kroky proaktívneho rozhodovania

Postup proaktívneho rozhodovanie je popísaný v nasledujúcich 5 krokoch:


Krok 1:

Definovanie problému a dôsledku, ktorý si vyžaduje rozhodnutie je založené na zhromažďovaní informácií o probléme, ktoré pomôže manažérovi rýchlejšie sa rozhodnúť. Napríklad, ak je nízky odbyt, je potrebné zistiť, čo je príčinou, ako zákaznícky servis alebo kvalita výrobkov. To je proaktívne, pretože sa manažér snaží identifikovať problém, ktorý treba riešiť.

Krok 2:

Použitie brainstormingu poskytne niekoľkých riešení pre daný problém. Ak je problémom nedostatok predaja, jedným z riešení je začať starostlivo sledovať svojich zamestnancov k hodnoteniu zručnosti služieb zákazníkom a mentorovať ich podľa potreby alebo iným riešením je upgradovať niektoré z menej úspešných produktových radov.

Krok 3:

Pre jednotlivé riešenia určenie ich kladov a záporov je výhodou. Napríklad, ak starostlivé sledovanie zamestnancov nejakú dobu trvá, je nevýhodou manažéra, ak to robí napriek ostatným povinnostiam. Výhodou resp. kladom je, ak zamestnanci pomáhajú poskytovať lepšie služby zákazníkom, s potenciálom zvýšiť spokojnosť zákazníkov a predaja. Použitie zoznamu kladov a záporov predpovedá, ako dobre riešenie bude fungovať, ak ho zrealizujeme.

Krok 4:

K realizácii je potrebné vybrať jeden alebo viac logických riešení problému. Najlepšie je vybrať tie, ktoré majú najviac výhod a tak následne implementovať dané riešenie a sledovať jeho úspešnosť. Monitoring je veľmi dôležitý, preto v prípade potreby je možné urobiť zmeny

Krok 5:

Je vhodné podľa potreby nastaviť riešenie a jeho vykonávanie. Príkladom môže byť zistenie, že monitorovanie vlastných zamestnancov pri transakciách so zamestnancami nie je užitočné, pretože pozorovanie má priamy vplyv na výkonnosť zamestnancov, preto je potrebné zvoliť iný prístup. Ideálnym riešením je získanie spätnej väzby od zákazníkov z náhodných transakcií a to kontaktovaním určitých zákazníkov telefonicky alebo e-mailom s krátkou sériou otázok s cieľom zistiť, ako hodnotia zákaznícky servis, ktoré dostali.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára