Čo je SIX SIGMA (6 σ) ?
Six Sigma je podnikateľská stratégia, ktorá organizáciám umožňuje prudko zlepšiť ich úroveň pomocou plánovania a monitorovania každodenných podnikateľských aktivít spôsobom, ktorý minimalizuje výskyt chýb a zvyšuje spokojnosť zákazníka.
Six sigma je stratégia spoločnosti, ktorá ma za cieľ dosiahnuť vysokokvalitný proces s minimálnou chybovosťou a zameriava na tie procesy, ktoré sú dôležite pre zákazníka.
Six sigma je stratégia spoločnosti, ktorá ma za cieľ dosiahnuť vysokokvalitný proces s minimálnou chybovosťou a zameriava na tie procesy, ktoré sú dôležite pre zákazníka.
Základným zámerom metodológie Six
Sigma je optimalizácia podnikových procesov, s tým súvisiaca minimalizácia
nákladov, efektívne plnenie požiadaviek zákazníkov,
dosahovanie konkurenčných výhod, zvyšovanie ziskovosti, produktivity, maximalizácia
výkonnosti podnikových procesov. Zlepšovanie procesov znamená redukciu veľkosti
odchýlok, exaktne nameraných a kvantifikovateľných hodnôt daných procesov alebo
produktov.
Six sigma ma tri hlavné významy a to:
- Six Sigma je ukazovateľ spôsobilosti procesov
- Six Sigma je metóda zlepšovania produktivity, výkonnosti a kvality poskytovaných výrobkov a služieb. Vychádza z dokonalého porozumenia požiadaviek a očakávaní zákazníkov a uplatňuje overené nástroje na odstraňovanie chýb v procesoch ich uspokojovania. Realizuje sa prostredníctvom vlastných zamestnancov podniku, ktorí predstavujú najdôležitejšie riešiteľské kapacity zlepšovania.
- Six Sigma je nástroj realizácie stratégie.
Obr. 1: Úroveň SIGMA a pravdepodobnosť výskytu chyby na milión príležitostí |
Úrovne, alebo
stupne Sigma ukazujú, s akou pravdepodobnosťou sa v procese vyskytne chyba a definuje
ich DPMO.
DPMO –Defects per Milion Opportunities –
počet chýb na milión príležitosti.
Výpočet DPMO:
Príklad:
Firma vyrobila 8000 kusov
výrobkov z toho 6 ks bolo zlých, výrobky sa skladajú z 10 kusov
podskupín akú úroveň sigma dosahuje proces ?
Proces dosahuje úroveň približne 2,8 Sigma
Obr 2: Úroveň Sigma a DPMO- prevodná tabuľka |
DPMO vs. PPM
DPMO je ako už bolo opísanie vyššie Defects per Milion Opportunities – počet chýb na milión príležitosti, ale často sa v praxi objavuje pojem PPM čo znamená parts per milion - koľko chybných kusov pripadá na milión dodaných kusov. Znamená teda DPMO a PPM to isté ? Nie tak celkom.
Hlavný rozdiel medzi DPMO a PPM je v samotnom výpočte.
Kedže pri DPMO sa počíta aj s tým s koľkých kusov sa výrobok skladá a teda
potencionálne môže byť každý chybný, pri PPM sa počíta len podiel chybných
kusov z celkovo vyrobených.
Uvediem si príklad výpočtu DPMO a PPM pri rovnakom zadaní.
Príklad: vyrobených bolo 5000 ks výrobkov z toho bolo chybných 520, výrobky sa skladajú z 5 podkupín aké je PPM a DPMO pre proces výroby produktu ?
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára